Діти в світі гаджетів - Житомирський обласний центр громадського здоров'я

За негативним впливом на дитяче здоров’я сучасні інформаційні навантаження не поступаються екологічному забрудненню. Які ж проблеми можуть мати діти, радіус фізичної активності яких скоротився на 90%, а оточуючий світ стиснувся до розмірів смартфону?

До позитивних ефектів від використання гаджетів можна віднести:

– зростання швидкості реакції на зорові сигнали;

– пристосування мозку до швидкої обробки щоденних потоків інформації;

– стрімке зростання середнього IQ – нові технології розвивають мозок подібно до головоломок або вивчення нових мов;

– «інтернетоголіки» швидше знаходять вихід із будь-якої складної ситуації в повсякденному житті, оскільки, відшукуючи потрібну інформацію в інтернет-мережі, вони тренують мозкові центри, пов’язані з прийняттям рішень та логікою.

Серед негативних факторів використання гаджетів:

– зменшення здатності до концентрації уваги, відривчастість мислення, значне зменшення ділянки мозку, яка відповідає за абстрактне мислення;

– мозок втрачає базові механізми, які управляють контактами з іншими людьми, стає важче «зчитувати» чужу міміку під час бесіди або вгадувати емоцію;

– хайтек-революція занурює людину в стан розсіяної уваги, коли вона стежить за всім одразу, не намагаючись на чомусь зосередитись;

надмірна багатозадачність посилює стрес та дефіцит уваги, роблячи роботу менш ефективною;

пам’ять стає поверхневою та короткотривалою, комп’ютер та інтернет стають для людини своєрідним «протезом» пам’яті;

тривале занурення у цифровий світ викликає особливу перевтому – через декілька годин перебування в мережі людина починає робити помилки, а перед виходом із мережі відчуває втому і дратівливість – це нова форма стресу, яку назвали «техногенним виснаженням мозку».

Вплив гаджетів на дітей при їхньому надмірному застосуванні:

  1. Це шкодить фізичному здоров’ю:

– погіршується зір – постійне вдивляння в екран призводить до короткозорості та сухості ока;

– тривале перебування у вимушеній позі з нахилом голови донизу викликає порушення постави – особливо страждає шийний відділ хребта, навантаження на який збільшується в 14,5 раза;

– тривале тримання гаджета в руках та одноманітні рухи пальцями по екрану можуть стати причиною патології кистей (тунельного синдрому);

– можливі порушення координації між сигналами мозку та рухами рук;

– може виникати ожиріння.

  1. Це впливає на взаємини між дитиною та її батьками – неминуче скорочується час, проведений разом, страждає спілкування; виникає «віртуальний аутизм», синдром гіперактивності з дефіцитом уваги.
  2. Це може викликати залежність – планшети та смартфони не вчать дітей самоконтролю, а навпаки – дають можливість не обмежувати себе у своїх бажаннях, що викликає залежність, подібну до наркотичної.
  3. Це провокує дитячі істерики – гаджети не дають дитині можливості сформувати внутрішні механізми саморегуляції.
  4. Це погіршує сон – призводить до труднощів із засинанням, порушень нічного сну, зміщення циркадних ритмів та порушень циклу сон-неспання.
  5. Це викликає труднощі в навчанні:

– такі діти гірше навчаються, у них порушується концентрація уваги, вони не можуть зосередитися, можуть виникати проблеми з пам’яттю, уявою, фантазією;

– страждають розумові процеси, які підміняються готовими відповідями віртуальної реальності;

– знижується мотивація до навчання.

  1. Це не розвиває навичок спілкування – онлайн-спілкування не дає можливості бачити обличчя людини, її міміку, жести, які можуть багато розповісти про емоції, що не дозволяє розвивати соціальні навички, необхідні для успішної взаємодії між людьми.
  2. Це може викликати психічні відхилення – депресії, неврози, підвищену тривожність, відсутність прихильності до батьків. Невідповідна віку легкодоступна інформація в мережі може призводити до психозу, порушень поведінки, раннього статевого потягу. При спілкуванні в мережі є можливість наштовхнутися на психічно хворих людей, педофілів.
  3. Це підвищує дитячу агресивність – комп’ютерні герої не відчувають реального болю та страждань, їм не потрібно співчувати – більшість комп’ютерних ігор породжують дитячу жорстокість.
  4. Це призводить до соціальної тривожності – діти починають відчувати тривожність у ситуаціях, які потребують живого спілкування – вони не знають, як почати розмову, як підтримати бесіду, як поводити себе в оточенні незнайомих людей, що часто викликає страх, невпевненість у собі, нервозність.

Для запобігання негативній дії гаджетів потрібно обмежувати час їх використання (дітям віком до 6 років – не більше 20 хв, 6-8 років – до 40 хв, 9-11 років – до 1-1,5 год, 11-18 років – до 2 год).